avast

Avast verzamelt de browsergeschiedenis van gebruikers

Avast verzamelt de browsergeschiedenis van gebruikers onder het voorwendsel dat de gegevens ‘geanonimiseerd’ zijn, waardoor je privacy wordt beschermd. Maar de gegevens, die aan derden worden verkocht, kunnen worden teruggekoppeld naar de echte identiteit van mensen, waardoor elke klik en elke zoekactie die ze hebben gemaakt wordt blootgelegd.

“De gegevens zijn volledig gedeïdentificeerd en geaggregeerd en kunnen niet worden gebruikt om u persoonlijk te identificeren of te benaderen”, vertelde Avast aan gebruikers, die zich aanmelden voor het delen van gegevens. In ruil daarvoor wordt uw privacy behouden, wordt Avast betaald en krijgen online marketeers een heleboel “geaggregeerde” consumentengegevens om hen te helpen meer producten te verkopen.

Jumpshot

Jumpshot, een divisie van Avast, is een dochteronderneming van het bedrijf die toegang biedt tot het gebruikersverkeer van 100 miljoen apparaten, waaronder pc’s en telefoons. In ruil daarvoor kunnen klanten – van grote merken tot ordinaire dataverzamelaars – leren wat consumenten kopen en waar, of het nu gaat om een Google- of Amazone-zoekopdracht, een advertentie in een nieuwsartikel of een bericht op Instagram.

De verzamelde gegevens zijn zo gedetailleerd dat dataverzamelaars de individuele kliks kunnen bekijken die gebruikers maken tijdens het surfen, inclusief de tijd tot op de milliseconde. De data worden niet gekoppeld aan de naam, het e-mailadres of het IP-adres van een persoon, maar toegewezen aan een apparaat-ID.

Door het samenvoegen van informatie word je herkent

“De meeste bedreigingen van de-anonimisering – waar je mensen identificeert – komen voort uit de mogelijkheid om de informatie samen te voegen met andere gegevens”, zegt Gunes Acar, een privacyonderzoeker die online tracering bestudeert.Hij wijst erop dat grote bedrijven zoals Amazon, Google en marketingbedrijven hele activiteitenlogs van hun gebruikers kunnen verzamelen. Met de gegevens van Jumpshot hebben dit soort bedrijven nog een manier om gebruikers over het internet herkennen.

De kleine lettertjes van Avast

Als je de Avast- of AVG-antivirus op een Windows-pc installeert, laat het product je een pop-upzien waarin je wordt gevraagd: “Vind je het erg om wat gegevens met ons te delen?” De pop-up zal je dan vertellen dat de verzamelde gegevens worden geanonimiseerd en geaggregeerd als een manier om uw privacy te beschermen.Er wordt echter niet vermeld hoe dezelfde gegevens kunnen worden gecombineerd met andere informatie om alsnog je identiteit te koppelen aan de verzamelde browsergeschiedenis. Evenmin wordt in de pop-up vermeld hoe Jumpshot de gegevens drie jaar lang kan bewaren.Voor dat detail moet je kijken naar de kleine lettertjes in het privacybeleid van Avast.

Deel dit artikel

(Taal)fout gezien? Laat het ons weten, wij zijn je dankbaar!