contextual advertising

Privacyvriendelijk adverteren is de toekomst

In de afgelopen tien jaar zijn contextuele advertenties door de opkomst van real-time bied-technologie helaas vervangen door advertenties op basis van je gedrag. Sterke privacywetten, privacyvriendelijke browsers (met ingebouwde trackingpreventie) en internetgebruikers die steeds privacybewuster worden, dwingen de digitale reclame-industrie na te denken over een privacyvriendelijke manier van adverteren. 

Behavioral Advertising is creepy

Als je vandaag  ‘last van maagzuur’ googelt kom je morgen op Instagram ‘toevallig’ een advertentie tegen van een maagzuurremmer. Steeds meer internetgebruikers vinden deze manier van adverteren ronduit creepy en privacyschendend. Ze hebben het gevoel dat hun keuzevrijheid, controle en online privacy worden bedreigd. Het gebruik van adblockers en privacyvriendelijke browsers neemt dan ook toe.

Behavioral Advertising is gebaseerd op het verzamelen van zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van een internet gebruiker. Behavioral Ads werken door jouw online gedrag te volgen (tracking). Met jouw data kan een digitaal profiel worden samengesteld. Dit profiel wordt vervolgens ingezet om producten gericht onder de aandacht te brengen door middel van online advertenties of direct marketing. Deze advertenties volgen je van website tot mobiele app op basis van je persoonlijke informatie en maken, al dan niet opzettelijk, online discriminatie, manipulatie en het creëren van filterbubbels mogelijk.

Jouw informatie wordt overigens niet alleen gebruikt om reclames op je af te vuren. Ook je kredietwaardigheid kan worden bepaald op basis van verschillende data die op het internet (en daarbuiten) over bijna iedere Nederlander verzameld worden.

Behavioral Advertising: schadelijk voor de reputatie van een merk

Veel marketeers denken dat Behavioral Advertising een winstgevende en succesvolle manier van adverteren is. Ze kijken likkebaardend naar click-through rates, conversiepercentages en ROI. Maar het is in deze tijd schadelijk voor de reputatie van een merk om privacyonvriendelijk bezig te zijn. 

Eigenlijk is een merk dat adverteert op basis van gedrag (even kort door de bocht) misschien wel het beste te vergelijken met een stalker.

behavioral ads

Tracken vs. aantrekken

Een contextuele advertentie (contextual advertising) is een online advertentie die wordt geplaatst op basis van een zoekopdracht of de inhoud van een website of webpagina. Contextuele reclame hoeft in principe weinig tot niets over jou te weten. Op een website van een foodblogger kom je een advertentie tegen van een vegetarische rookworst. Niets raars aan. 

Wanneer je een zoekopdracht invoert in DuckDuckGo, worden er advertenties weergegeven die relevant zijn voor die specifieke zoekopdracht, zonder dat er informatie over je zoekopdracht, locatie, aankoop of browsegeschiedenis verzameld wordt. Zoek naar “auto” en je krijgt een auto advertentie te zien.

Volgens DuckDuckGo’s oprichter Gabriel Weinberg, is het een mythe dat je gebruikers moet volgen om te adverteren. Een persoon voert een trefwoord in het zoekvak in en als dat trefwoord aan een product of dienst zou kunnen worden gekoppeld, dan kan de zoekmachine een advertentie in de resultaten terugsturen.

advertising privacy

Contextueel adverteren levert meer op

Contextueel adverteren hoeft de winstgevendheid niet te verminderen. Een enquête onder reclamemakers (Digiday) wees uit dat 45 procent van hen geen significant voordeel zag van Behavioral Advertising. Sterker nog; 23 procent gaf aan dat ze eigenlijk een daling van de inkomsten veroorzaakten. 

Vertrouwen is de meest genoemde factor aan de hand waarvan consumenten besluiten gegevens wel of niet te delen. Reputatie en populariteit van een merk worden steeds doorslaggevender in de data-economie. Het bedrijfsleven heeft nú de kans om een duurzame datacultuur te ontwikkelen. Reputatie opbouwen kost tijd; een reputatie onderuit halen is zo gebeurd.

Wanneer contextuele reclame weer op de voorgrond treedt, zullen meer bedrijven kunnen concurreren met de advertentienetwerken van Facebook en Google omdat ze daar geen grote hoeveelheden persoonlijke gegevens voor nodig hebben. 

Bovendien zullen sterke privacywetten en innovaties zoals kunstmatige intelligentie (AI) stimuleren om gegevens te gebruiken op een manier die de privacy van gebruikers respecteert. Deze innovatie en heropleving van de concurrentie is al begonnen. Als je nu nog niet begonnen bent hierover na te denken loop je al achter.

 

Redenen om te beginnen met privacyvriendelijk adverteren

  • Apple en Firefox hebben hun browsers voorzien van cookiewerende technologie. Nu ook Google die toevoegt aan zijn Chrome-browser* lijkt de tracking cookie ten dode opgeschreven.
  • Contextueel adverteren is mogelijk veel geschikter om nieuwe doelgroepen te bereiken, en daar vraag te creëren.
  • Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de omgeving waarin een advertentie wordt geplaatst (het ‘Umfeld’) impact heeft op de effectiviteit.
  • Beter voor de reputatie van een merk
*wij raden het gebruik van Chrome-browser sterk af
 

ARTIKEL DELEN

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

(Taal)fout gezien? Laat het ons weten!