instagram

Luistert Instagram mij af?

Laatst sprak ik iemand op een feestje die ervan overtuigd is dat Instagram (van Facebook) zijn gesprekken afluistert (via de microfoon van zijn mobiel.) Hij had namelijk met een vriend een gesprek gehad over speciaal biertjes en dezelfde dag kreeg hij op Instagram allemaal advertenties te zien van speciaal biertjes. Dat kan toch geen toeval zijn?!

Nee, dat is geen toeval en toch heeft Facebook zijn gesprekken (waarschijnlijk) niet afgeluisterd. Dit lijkt op een geruststelling, maar de waarheid is eigenlijk veel enger. Het is namelijk een bewijs dat Facebook jouw gedrag griezelig accuraat kan voorspellen. 

Like this
Volgens een studie van Cambridge University kunnen persoonlijkheden eenvoudig kunnen worden voorspeld op basis van interacties op Facebook. Onderzoekers ontwikkelden een algoritme die de persoonlijkheid van een deelnemer nauwkeuriger kon voorspellen dan een naaste collega door slechts 10 Facebook-likes te analyseren. 150 likes waren genoeg om een persoonlijkheid beter te voorspellen dan een familielid dat kan. En met 300 likes won het algoritme het van een partner. Ook zonder een Facebook account kan Facebook jouw gegevens verzamelen, met bijvoorbeeld de Facebook Pixel. Dat is een stukje code dat op elke website kan worden geplaatst, waardoor Facebook informatie kan verzamelen over wat je daar doet – naar welke items je kijkt en klikt, wat voor dingen je leest, wat je bijna koopt maar niet helemaal koopt, enz. 

Facebook volgt je online en offline
Deze online gegevens kunnen gekoppeld worden met offline gegevens zoals je inkomen, burgerlijke staat, juridische geschiedenis, “de vierkante meters van je huis binnen een straal van 25 vierkante meter” en ga zo maar door. Deze gegevens over jou worden verkocht door verschillende datamakelaars. Helaas wordt deze informatie niet alleen gebruikt om jou een onschuldige advertentie voor te kunnen schotelen. Je wordt dagelijks vriendelijk genudged of malicieus gemanipuleerd.

Metadata van Whatsapp
WhatsApp geeft aan dat ze de inhoud van je communicatie niet beluisteren/lezen en alleen metadata verzamelen. Om veel over een persoon te weten te komen hoef je dan ook niet direct de inhoud van een email of WhatsApp bericht te lezen. Door metadata te bestuderen kun je patronen ontdekken en deze patronen zeggen veel over je gedrag.

In de Netflix-documentaire “The great Hack” wordt duidelijk dat persoonlijke data niet alleen wordt gebruikt voor reclamedoeleinden. Rond 2014 had Cambridge Analytica in het geheim gegevens verkregen van miljoenen Facebook-gebruikers, waarbij zij gebruik maakte van de lakse privacyregels van Facebook. Deze gegevens werden vervolgens gebruikt om bepaalde (micro)doelgroepen met militaire precisie te manipuleren. Dit zou de presidentsverkiezingen van 2016 stevig hebben beïnvloedt, evenals het helpen passeren van het Britse Brexit referendum. 

In het kort:

Facebook hoeft jou niet af te luisteren om je te kunnen volgen, voorspellen en beïnvloeden.

HvN

Deel dit artikel

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

(Taal)fout gezien? Laat het ons weten! 

Mogen we je iets vragen voordat je gaat?

About Privacy is een site zonder winstoogmerk. Delen is voor ons onbetaalbaar! ❤️

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin