voetbaltv privacy

VoetbalTV daagt de Autoriteit Persoonsgegevens voor de rechter.

VoetbalTV daagt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de rechter. Het bedrijf wacht op een oordeel van de privacytoezichthouder, maar de resultaten laten volgens VoetbalTV te lang op zich wachten. Faillissement voor VoetbalTV dreigt.

Door de onzekerheid die boven het hoofd van VoetbalTV hangt, kan het videoplatform geen nieuwe voetbalclubs en sponsors werven, meldt het FD. Hoge investeringen tegenover te weinig inkomsten is voor aandeelhouders KNVB en Talpa mogelijk reden  om per 1 september de stekker uit het bedrijf te trekken. Volgens Maarten Hoffer, directeur van VoetbalTV overschrijdt de AP zijn eigen termijnen voor het onderzoek en het nemen van een besluit.

Het filmen van jongeren

Er is al vanaf het begin discussie over het initiatief van VoetbalTV, omdat het bedrijf beelden uitzendt van amateurvoetballers zonder individuele toestemming van die spelers. Het gaat daarnaast om jongeren vanaf 13 jaar(!), een kwetsbare groep als het om privacy gaat. Maar volgens Hoffer heeft het bedrijf altijd alle privacyregels in acht genomen. 

De houding van VoetbalTV tegenover privacy

Het platform verkoopt zichzelf aan de buitenwereld als ‘het Facebook van het amateurvoetbal’. 

Ex-VoetbalTV-directeur Roeland Stekelenburg gaf ooit tijdens een podcast met FC Afkicken antwoord op de vraag: wat als mensen níét gefilmd willen worden door VoetbalTV? 

‘Wij gaan er voorlopig vanuit dat je dan niet moet gaan voetballen.” 

VoetbalTV legt de verantwoordelijkheid qua privacy bij de verenigingen. ‘Individuele leden die – om wat voor reden dan ook – bezwaar hebben tegen uitgezonden worden op VoetbalTV, kunnen dat binnen hun vereniging kenbaar maken. Als een vereniging – ondanks eventuele bezwaren van individuele leden – toch mee gaat doen aan VoetbalTV, kan een lid bij de club altijd nog het verzoek indienen om op een veld te mogen spelen waar geen camera’s hangen’, staat er op de website. 

Dit is natuurlijk ontzettend kort door de bocht. Door groepsdruk, gebrek aan assertiviteit of gewoonweg een gebrek aan communicatieve vaardigheden zal niet iedereen het aandurven om deze strijd met een club aan te gaan.

VoetbalTV verzamelt ook data van haar leden.

– jouw gegevens worden gedeeld met Talpa Network om persoonlijke profielen van je op te bouwen zodat Talpa Network gerichte content en advertenties kan tonen die aansluiten bij jouw interesses.

– Ook kan het zo zijn dat we voor het verwerken van jouw persoonsgegevens gebruik maken van derde partijen die de beschikking krijgen over jouw gegevens. 

Welke derde partijen zijn dit dan?

HP/De Tijd

Uit een artikel van HP de tijd: 

Dat Talpa als commerciële onderneming geld probeert te verdienen is begrijpelijk, maar dat de KNVB het amateurvoetbal en haar leden zo gemakzuchtig vermarkt is tragisch. Alhoewel, wat kun je verwachten van een organisatie die ING als grootste sponsor van het (amateur)voetbal heeft? En die de sponsoring weigert ter discussie te stellen nadat de bank een schikking van 775 miljoen, 250.000 euro per amateurvoetbalverening, heeft getroffen wegens een witwasschandaal. 

Deel dit artikel

(Taal)fout gezien? Laat het ons weten, wij zijn je dankbaar!